جنگي تمام عيار

منبع:ماهنامه ي ديدار آشنا
اشاره:
«باندهاي بين‌المللي زر و زور كه براي تسلط بر منافع ملت‌ها، سازمان نظامي ناتو را تشكيل داده بودند اكنون براي نابودي هويت ملي جوامع بشري و تحقق بيشتر اهدافشان در پي تشكيل ناتوي فرهنگي هستند تا با استفاده از امكانات زنجيره‌اي متنوع و بسيار گسترده رسانه‌اي سررشته تحولات سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشورها و ملت‌ها را به‌دست بگيرند كه بايد هوشيارانه، اين مسأله را زيرنظر داشت.»
جملات فوق شايد مهم‌ترين بخش سخنان مقام معظم رهبري در جمع دانشجويان و دانشگاهيان سمناني در سفر اخيرشان به اين استان باشد.

يك سؤال مهم:

به راستي چرا مقام معظم رهبري در اين برهه زماني چنين مسأله‌اي را مطرح كردند؟ اين بحث وقتي جالب‌تر مي‌شود كه بدانيم ايشان سال‌هاي سال پس از طرح مباحثي چون«تهاجم فرهنگي» و «شبيخون فرهنگي» اين‌بار به به‌كار بردن اصطلاح ناتوي فرهنگي در ادبيات سياسي و فرهنگي كشور، اذهان را متوجه اين مسأله كردند.

ناتو چه سازماني است؟!

پيش از بحث درباره اين موضوع، ضروري است درباره خود سازمان ناتو يا همان سازمان پيمان آتلانتيك شمالي توضيحات مختصري ارايه شود.
در سال 1949 ميلادي يعني دقيقاً چهار سال پس از پايان جنگ جهاني دوم، كشورهاي پيروز جنگ يعني ايالات متحده آمريكا و كشورهاي اروپاي غربي هم چون انگليس و فرانسه در پاسخ به سياست‌هاي نظامي شوروي و با هدف مقابله با اين قدرت نوظهور عرصه جهاني، طرح پيمان دفاعي دايم با نام«ناتو» را پي‌ريزي كردند كه نام اختصاري سازمان پيمان آتلانتيك شمالي است.
روي‌كرد اصلي ناتو از آغاز فعاليتش، نظامي بوده و شايد به همين دليل است كه مي‌بينيم اين سازمان در سال 1950 ميلادي يعني يك سال پس از آغاز فعاليت خود با اشغال كره‌جنوبي، دامنه نفوذش را تا جنوب شرق آسيا گسترش داد. بعدها با عضويت دو كشور يونان و تركيه، حوزه مهم درياي مديترانه نيز به قلمرو جغرافيايي ناتو اضافه شد و عملاً بخش عظيمي از كره خاكي تحت سيطره و يا نفوذ اين سازمان قرارگرفت.

تغيير تاكتيك غرب:

پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و به تبع آن اتمام جنگ سرد ميان بلوك شرق و غرب، كشورهاي غربي ضمن بهره‌مندي از شش دهه تجربه نظامي‌گري خود در سرتاسر جهان، تا حدود زيادي تاكتيك خود را براي رسيدن به اهداف استراتژيكشان تغيير دادند. آن‌ها به خوبي مي‌دانستند كه پس از نابودي شوروي كمونيسم،اين قدرت اسلام است كه در برابر خواست آن‌ها مي‌ايستد، به‌ويژه آن كه با پيروزي انقلاب اسلامي ايران اين قدرت ظهور بيش‌تري كرده بود. غربي‌ها ضمن باور اين حقيقت دنبال راه مقابله با موج اسلام‌گرايي در منطقه خاورميانه و جهان اسلام بودند.

يك جنگ تمام عيار:

كشورهاي غربي به‌ويژه آمريكا كه پس از فروپاشي شوروي، خود را ابرقدرت مطلق دنيا مي‌دانستند، در برابر جهان اسلام و به‌خصوص انقلاب اسلامي ايران سياست خود را نه صرفاً در محاصره نظامي و تسليحاتي بلكه در طرح‌ريزي يك جنك تمام عيار فرهنگي قراردادند؛ مسأله‌اي كه مقام معظم رهبري از آن به تهاجم فرهنگي تعبير كردند. البته غربي‌ها در اين جنگ نابرابر، امكانات بسياري هم دراختيار داشته و دارند؛ چندين خبرگزاري بين‌المللي، شبكه‌هاي گسترده خبري هم چون بي‌بي سي، سي‌ان‌ان، تأسيسات ماهواره‌اي، شبكه‌هاي مختلف اينترنتي، روزنامه‌ها و بودجه‌هاي عظيم رسانه‌اي و تبليغاتي تنها بخشي از اين قدرت سخت‌افزاري محسوب مي‌شود.

ناتوي فرهنگي:

مي‌توان گفت ناتوي فرهنگي، سلسله اقدامات نرم‌افزاري به كمك سخت‌افزارهايي چون رسانه‌هاست براي در دست گرفتن فرهنگ غالب جهاني و تلاش براي جلوگيري از ورود فرهنگ‌هاي اصيل و قدرتمندي چون فرهنگ ناب اسلامي به عرصه‌هاي بين‌المللي؛ يعني جهان غرب كوشيده است با تكيه بر قدرت نظامي خود(سازمان پيمان آتلانتيك شمالي) به سلطه و سيطره فرهنگي نيز دست يابد تا اولاً جلوي فرهنگ‌هاي اصيل(و در زمانه ما فقط فرهنگ اسلامي) را بگيرد و ثانياً فرهنگ غرب را به عنوان فرهنگ غالب جهاني مطرح كند.
بي شك، تاكتيك اوليه جهان غرب براي مقابله با جهان اسلام در ابعاد فرهنگي و فكري در ابتدا موقوف به تهاجم و به تعبير مقام معظم رهبري طرح‌ريزي شبيخون فرهنگي و استفاده از غفلت مسلمانان بود اما به تدريج و پس از آن كه قدرت اسلام خود را بيش از پيش به رخ قدرتهاي غرب و شرق كشيد، بحث ايجاد ناتوي فرهنگي مطرح شد. البته ناگفته پيداست كه ناتوي فرهنگي مثل ناتوي نظامي امري كاملاً ملموس و مشهود نيست بلكه به يك‌ سري اقدامات و سياست‌هاي غربي و به ويژه آمريكايي اطلاق مي‌شود كه هدف آن در يك كلام مقابله با موج بيداري اسلامي و دركانون آن جمهوري اسلامي ايران است.

محدوده ناتوي فرهنگي:

در پيمان نظامي ناتو، بلوك غرب در برابر بلوك شرق صف آرايي كرده بود كه البته با فروپاشي بلوك شرق عملاً مرزهاي جغرافيايي اين پيمان به هم ريخت و محدوده ناتو گسترش يافت اما به نظر مي‌رسد ناتوي فرهنگي محدوده جغرافيايي خاصي ندارد هرچند بايد گفت مهم‌ترين اهداف آن خاورميانه و جهان اسلام است.

تسليحات و ابزار ناتوي فرهنگي:

در ناتوي نظامي ما با تسليحات و ابزار نظامي هم چون هواپيما، تانك، بمب و موشك و گلوله سروكار داريم كه از آن به «سخت‌افزار» تعبير مي شود حال آن كه در بحث ناتوي فرهنگي كه يك جنگ نرم است، دشمن از نرم‌افزارهايي چون صدها راديو، ده‌ها ماهوارهو كانال تلويزيوني و هزاران نشريه و كتاب و فيلم و موسيقي و ... استفاده مي‌كند.
چندي پيش در مقاله‌اي آمده بود ساليان بيش از دويست بازي رايانه‌اي براي كودكان و نوجوانان ساخته مي‌شود كه از طريق آن تعاليم اسلام و انقلاب اسلامي ايران به تمسخر گرفته مي‌شود. جالب آن كه گردش ساليانه مالي اين نوع بازي‌هاي رايانه‌اي حدود چهارصد ميليارد دلار است كه از اين طريق غربي‌ها هم پول كلاني به جيب مي‌زنند و هم به اهداف خود مي‌رسند.

مهم‌ترين اهداف دشمن:

بطور خلاصه مي‌توان گفت: اهداف كشورهاي غربي از طرح تشكيل ناتوي فرهنگي عبارتند از:
1. نابودي هويت ملي ملت‌هاي آزادي‌خواه جهان به‌ويژه كشورهاي اسلامي و تضعيف روحيه استقلال‌طلبي آن‌ها؛
2. تقويت بيش از پيش صهيونيسم جهاني در سايه تضعيف قدرت مسلمانان و به‌ويژه جمهوري اسلامي ايران؛
3. ايجاد مذاهب ساختگي چون بهاييت در كشورهاي اسلامي به منظور تفرقه‌افكني ميان امت اسلامي؛
4. انحراف فكري و اخلاقي جوانان ازطريق واردات قرص‌هاي اكس، مشروبات الكلي، سي‌دي‌هاي مستهجن و ...؛
5. قدرت يافتن روزافزون نظام سرمايه‌داري غرب با استفاده از ابزارهاي تحقيرآميز عليه مسلمانان جهان؛
البته به موارد فوق مي توان نكات و اهداف ديگري را هم افزود كه به دليل طولاني شدن كلام از ذكر آن‌ها پرهيز مي‌شود.

نگاه موشكافانه رهبري:

مقام معظم رهبري در تاريخ هشتم مردادماه سال 72 فرمودند:‌«اين مسأله تهاجم فرهنگي كه بنده از آن بارها اسم مي‌آورم و حقيقتاً و قلباً و روحاً نسبت به آن حساس هستم، دو شاخه اساسي و مهم دارد كه هردويش براي شما قابل توجه است. يكي عبارت است از جايگزين كردن فرهنگ بيگانه به جاي فرهنگ بومي كه اين ادامه همان كاري است كه در دوران پهلوي به صورت آزاد و نرخ شاه‌عباسي انجام مي‌گرفته و در دوران اسلامي قطع شد ...
شاخه دوم عبارت است از حمله به جمهوري اسلامي و به ارزش‌هاي جمهوري اسلامي و ارزش‌هاي ملت ايران از طريق فرهنگي، با نوشتن، با تهيه فيلم‌ها يا نمايشنامه‌ها يا تنظيم كتاب‌ها يا فصلنامه‌ها، اين كار هم الان در كشور ما با هدايت بيگانه دارد انجام مي‌گيرد.» ايشان البته راه‌كار اين تهاجم گسترده را هم ارايه مي‌دهند: «بايد جبهه فرهنگي به وجود بيايد، سنگرهاي فرهنگي بايد به وجود بيايد. همه بايد كاركنند و امروز روز كار است، امروز روزي است كه همه آنهايي كه داراي استعدادند، مي‌توانند در زمينه فرهنگي كار كنند. كار نكرده هم زياد است كه بايد انجام گيرد.»

چه بايدكرد:

اكنون كه دشمن با تمام قوا در جبهه فرهنگي به ميدان آمده، تنها هوشياري، بيداري و خودباوري ما بهترين پادزهر تهديدات اوست، و بي‌تفاوتي، خودباختگي و ضعف در برابر هيمنه دشمن بالاترين خطري است كه ما را تهديد مي‌كند. امروز بايد به فكر استقامت هوشمندانه بود وگرنه فردا ممكن است بخش ديگري از پيكر جهان اسلام به وضعيت اندلس(اسپانيا) دچار شود.